Жанр прелюдії.
У творчості Й.С. Баха є чимало клавірних творів, написаних у різних музичних жанрах.
Йо́ганн Себастья́н Бах (нім. Johann Sebastian Bach; 21 (31) березня 1685, Айзенах - 28 липня 1750, Лейпциг) - німецький композитор, органіст і скрипаль, представник стилю бароко, один із творців світової музичної класики, вважається одним із найвидатніших композиторів світу.
Клавір -
загальна назва групи клавішних струнних музичних інструментів (клавікорд, клавесин,
фортепіано тощо) або мануальна клавіатура в органі.
«Добре темперований клавір» - це цикл творів Й.С. Баха, що складається з двох зошитів, у кожному з яких зібрано 24 прелюдії і фуги у 24 тональностях (12 мажорних і 12 мінорних). Існує легенда, нібито першу частину було створено дуже швидко, «на одному диханні», коли в композитора навіть не було під руками інструмента. У творах цього циклу Бах використав можливості нового способу настроювання клавіру (його називають темперованим), коли звуки відокремлені один від одного рівними проміжками (півтонами).
Темперований стрій дозволяв писати музику в будь-якій тональності, і композитор показав виражальні можливості кожної з них.
Титульнуй лист рукопису. Фуга ля-бемоль мажор з другої частини ДТК.
Жанр прелюдії
Прелюд, прелюдія - невеликий вступ імпровізаційного характеру перед основним викладом музичного твору - фуги або сюїти.
Прелюдією також називають невелику інструментальну п'єсу
(переважно фортепіанну).
Музичне сприймання.
Й.С. Бах. «Добре темперований клавір». Зошит №1.
Прелюдія до-мажор.
Клавесин - старовинний клавішний струнно-щипковий музичний інструмент, металеві струни якого защипуються плектром з пера або шкіри.
Існують клавесини двох
типів: крилоподібної форми великого розміру (вертикальний або горизонтальний) і
меншого розміру - квадратної, прямокутної або п'ятикутної форми.
Клавесин мав певні особливості: виразність тону, ритмічну чіткість і прекрасну поєднуваність з іншими інструментами та голосами, шо зробило його чудовим ансамблевим інструментом. Проте поява фортепіано, яке значно переважало клавесин за силою звуку, поступово витіснила його із широкої музичної практики.
Послухайте сучасну прелюдію композитора Мирослава Скорика. Поміркуйте, чим вона відрізняється від прелюдій класичного типу.
Музичне сприймання.
Мирослав Скорик. Партита №5 (Прелюдія).
Мирослав Михайлович Скорик (1938 р.н.)
Видатний український композитор і музикознавець, Герой України, лауреат Національної премії ім. Т. Шевченка. Автор симфонічних, вокально-симфонічних творів, творів для фортепіано, естрадних пісень, джазових композицій, музики до фільмів «Тіні забутих предків», «Високий перевал», «Гуси-лебеді летять» та ін.
У творчості М. Скорика органічно поєднуються яскравий
національний колорит і сучасна музична техніка.
«Посміхайтеся» (слова А. Дмитрука, музика О. Осадчого).